Delar man lika på husets värde när samboförhållande upphör?

Hej!

Har tillsammans med min sambo ägt ett hus sedan ca 10 år tillbaka. Min sambo har ett resejobb och tjänar ca 3 ggr mer än mig och har därför betalat de flesta renoveringskostnaderna under åren. Vi har två gemensamma barn och jag har därför inte jobbat heltid (dock har jag betalat det mesta till barnen). Min fråga är vid en separation delar vi då husets värde lika på oss båda, eller kan han komma med kvitton och kräva mer då han lagt ut mer pengar under åren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Vad som sker vid samboförhållandes upphörande
Utgångspunkten är att bostäder samt möbler och liknande hushållsartiklar (bohag) som har förvärvats för er gemensamma användning utgör samboegendom, 3 § SamboL. Om ert samboförhållande skulle upphöra (2 § SamboL) har du eller din sambo rätt att begära bodelning, 8 § SamboL. Det är vid bodelningen som det ni har som räknas som samboegendom ska fördelas lika mellan er, 14 § SamboL.

I ditt fall
Detta innebär att om ni har införskaffat huset för er gemensamma användning så räknas det som samboegendom. Om du eller din sambo skulle begära bodelning i samband med ev. separation, så kommer husets värde delas lika mellan er, oavsett vem av er som har lagt ut mest pengar för huset.

Beakta även ev. samboavtal
Genom att skriva ett samboavtal kan ni dock reglera hur bodelningen ska ske mellan er. Har detta skett, eller om ni senare ingår ett samboavtal, kommer detta vara ledande för hur bodelningen ska ske. För att samboavtalet ska bli giltigt krävs det att det är skriftligt och undertecknat av er båda, 9 § SamboL.

Om ni inte har skrivit ett särskilt samboavtal kommer husets värde delas lika mellan er vid ev. separation.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare