FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2019

Dela upp lån efter skilsmässa

Hejsan. Jag är skild sedan 5 månader tillbaka men jag och mannen hade gemensamma lån . Lånen står under mitt namn dock. Min fråga är följande har inte jag rätt att dela upp lånen 50/50 mellan mig och mannen eftersom vi tog dem tillsammans. Just nu är det bara jag som betalar av dem. Och han vägrar betala en krona. Hur funkar detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om både du och din man har ekonomiska förutsättningar för ett ensamma stå på lån som motsvarar en 50/50 splitt er emellan så kan ni dela upp dem på det viset. Men eftersom det är du som står på lånen så är det du som är bankens avtalspart och inte din exman.

Enligt 1 kap 3 § äktenskapsbalken (ÄB) råder vardera make över sin egendom och svarar för sina skulder. Det är alltså inte möjligt att gifta sig till skulder. Däremot ska du i en bodelning få täckning för de skulder du hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes, 11 kap 2 § första stycket ÄB. Nu vet inte jag vad lånen varit till men om det gått till att införskaffa egendom som utgör giftorättsgods så ska de såklart att dras av mot det. Det betyder att den som får t ex bostadsrätten, bilen eller vad det nu kan vara också får ta över lånet på egendomen. (så länge, om det inte är den som först stått på lånet, banken godkänner det).

Det är svårt för mig att svara exakt när jag inte vet vad det är fråga om för typ av egendom men jag hoppas att mitt svar hjälpt dig åtminstone något. Jag skulle rekommendera dig att kontakta din bank och förklara situationen och se om de har något förslag på en lösning.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare