Deklarera taxeringsvärde och kontinuitetsprincipen

Vi är tre syskon. Min bror har fått vår mammas sommarhus i gåva. En marknadsvärdering gjordes och huset blev värderat till 800 tkr. Det fanns ett lån kvar på 200 tkr. Min bror löste ut mig och min syster med 200 tkr var. Det var villkoret för att han skulle få huset av mamma.

Nu äger min bror huset och har deklarerat för detta.

Vilket värde ska han uppge i deklarationen? Är det taxeringsvärdet?

Kommer det bli någon form av skatt som måste betalas för huset?

Han har tankar om att sälja halva huset till sin sambo.

Uppstår det då någon skatteeffekt då han faktisk säljer sin gåva?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är taxeringsvärdet han ska uppge i deklarationen. Den summan avgör vilken skatt (exempelvis stämpelskatt) han ska betala. Ni kan läsa mer om det här.

Ja, den dagen han avyttrar (en del av) huset kommer han beskattas för den vinst som uppstår, se 44-45 kap IL. Var särskilt uppmärksam på kontinuitetsprincipen i 44:21 IL som innebär att om en tillgång förvärvas genom gåva så inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation.

Med detta menas att gåvogivaren (det vill säga mamman) inte behövde betala någon skatt för den eventuella vinst som hon skulle fått om hon istället sålt huset. Istället får din bror betala "all" skatt när han säljer (en del av) huset.

Hur mycket skatt det blir beror på vilka avdrag han kan göra. Återkom gärna till Lawline om ni behöver exakta beräkningar och mer hjälp med detta.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare