Definitionen av sambo

Hej,

Jag undrar om vuxna barn som bor hemma kan räknas som sambo eller kallas det för inneboende?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Definitionen av sambo hittar du i 1 § sambolagen, se här. Där framgår det att man stadigvarande ska bo tillsammans i ett parförhållande för att anses vara sambor. I lagkommentarerna till den här bestämmelsen framgår det även att vad som avses med parförhållande är ett sådant förhållande som det normalt ingår ett sexuellt samliv i.

Barn som bor hos sina föräldrar kan således inte räknas som sambo, utan som inneboende.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin NordemanRådgivare