FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/06/2013

Definitionen av barnpornografi

Hej! Chattar man med en person vars ålder står som 15 men som sedan visar sig skall fylla först efter några månader och man bytt nakenbilder innebär det då att man är skyldig till sexuell posering trots att man avslutar chatta strax efter att man får vetskap om verkliga åldern? Klassas denna typ av bilder (frivilligt egentagna nakenbilder) som barnporr? Även om de raderas strax efter? Var/hur dras gränsen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
Du kan dömas för utnyttjande av barn för sexuell posering om du främjar att ett barn under femton år medverkar till sådan posering. För främjande räcker det med en inte alltför obetydlig psykisk påverkan. Om ditt beteende eller det du sagt lett till barnets beslut att posera, så har du alltså främjat den sexuella poseringen enligt lagen. Däremot har du inte känt till att barnet var under femton år. Det gör att du saknat uppsåt och du kan därför inte dömas för just poseringsbrottet.

Man kan dock dömas för utnyttjande av barn för sexuell posering om barnet är mellan 15 och 18 år också, men då krävs att poseringen varit ägnad att skada barnets hälsa. Jag har svårt att se att det skulle vara aktuellt i det här fallet.

Om du avslutar chatten direkt efteråt spelar inte så stor roll. Brottet är ju redan begånget, så att säga. Hade du däremot bett om fler bilder så hade det varit ett nytt poseringsbrott - denna gång med uppsåt. Detsamma gäller raderingen av bilderna. Du har redan tagit emot dem och därigenom gjort dig skyldig till innehav, oavsett vad du gjort med dem efteråt.

Det är svårt att säga exakt vad barnpornografi är. Vissa fall är solklara men det kan finnas gråzoner.

Som barn räknas personer som är under arton år eller som inte har en fullbordad pubertetsutveckling. Att bedöma pubertetsutveckling kan vara svårt, men det är irrelevant i det här fallet eftersom det redan har konstaterats att barnet är under arton år. Därför går jag inte in på det här.

Som utgångspunkt är en bild pornografisk om den - utan att ha konstnärliga eller vetenskapliga syften - "ohöljt och utmanande" skildrar ett sexuellt motiv. Att en bild är pornografisk behöver dock inte betyda att barnet utför en viss sexuell handling eller att någon annan på bilden gör det. Det räcker med att barnet framställs på ett sätt som är ägnat att vädja till sexualdriften. Det är av betydelse om barnet är naket och/eller om könsorganen syns, men en bild behöver inte vara pornografisk bara därför att barnet är naket. Det räcker inte heller med att vissa människor skulle bli sexuellt tillfredsställda av bilden. Man brukar säga att bilden enligt vanligt språkbruk och allmänna värderingar skall anses pornografisk för att den ska vara straffbar.

Det är naturligtvis alltid svårt att göra en sådan bedömning, speciellt utan att ha sett bilden. På det du beskrivit - och med anledning av din fråga om sexuell posering - så tolkar jag det som att bilden föreställer en fjortonåring som poserar naken och att det finns någon form av sexuell underton i bilden. En sådan bild skulle troligtvis anses pornografisk. Hur bilderna har tagits spelar i det här fallet ingen roll för huruvida de utgör barnpornografi eller inte.

För att sammanfatta:
Nej, du kan inte dömas för utnyttjande av barn för sexuell posering. Du har trott att barnet var femton och ha därför saknat uppsåt.

Ja, bilderna räknas troligtvis som barnpornografi. De innehåller ett barn under arton år som poserar naken. Om de raderas eller inte spelar ingen roll.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare