Definition av samboförhållande

Hej.

Jag har tillsammans med min ex bott på samma adress mer än 5 år och har skaffat 2 gemnsamma barn på den adressen. Efter 5 år jag har ordnat ett annat adress dvs att jag hade inte längre samma adress. Våran förhållande har inte avbrytet och den kvar fortfarande och vi har skaffat trdje barnet år 2018. Vad räknas vårt förhållande? Är vi sambos? Hur och på vilket sätt kan vi båda intyga det förhållanden om en av oss avleda?

Mvh

Aladdin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Samboförhållanden regleras i Sambolagen (2003:376) (SamboL). Av 1 § SamboL framgår att med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Således upphör samboförhållandet om ni inte längre bor tillsammans.

Om någon av er skulle avlida, oavsett om ni bor tillsammans eller inte, så ärver ändå inte sambos av varandra. Det framgår genom att se till 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) som anger att makar ärver av varandra. Detta kan ni lösa genom att upprätta ett så kallat inbördes testamente, vilket regleras i 10 kap ÄB. Det vill säga att ni anger att ni ska ärva av varandra. Dock går det inte att genom ett inbördes testamente skapa samma rättigheter som för makar eftersom efterlevande sambo inte ärver framför gemensamma bröstarvingar, det vill säga gemensamma barn.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle det återstå några oklarheter är du välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Sebastian KjellkvistRådgivare