Dålig lukt i hyrd lokal

Hej, Vi har haft återkommande problem med lukt i vårt kontor de senaste tre åren, det inträffar alltid på hösten och hyresvärden är snabb på att svara men tar enbart in snickare för att åtgärda problemet. De vägrar ta in någon speciallist kompetens och menar att de klarar det själva vilket de inte gör. För att få fart på processen bad jag om ersättning i form av hyressänkning då vi inte kan bruka stora delar av vår lokal. Deras svar var då: "Då vi redan tidigare gjort åtgärder i er lokal ang. lukt som varit bra fram till nu och att vi redan samma dag tog tag i ärendet igen, anses inte ärendet som försumbart och ni som kund har därför ingen rätt till ersättning. Dålig lukt går inte under men i nyttjanderätten." Kan det stämma eller kan jag göra något för att få dem att ta problemet på allvar?

Lawline svarar

Hej,  och tack för din fråga!

För att ge ett mer fullödigt svar på din fråga så behövs mer information, men utifrån vad du säger så verkar du som hyresgäst ha goda grunder för att antingen helt frånträda hyresavtalet i förtid, eller få prisavdrag på hyran.

Vad som med säkerhet kan sägas är att er uppfattning är att lokalerna ni hyr inte håller den standard som ni anser er ha rätt till, medan hyresvärden menar att denne inte kan hållas ansvarig för den brist som ni uppfattar.

Bestämmelser som reglerar vad hyresgästen har rätt till ifall lokalen inte lever upp till avtalsmässig standard finns i JB 12:11. Här ingår bl.a. hyresavdrag samt rätt att fråntråda hyresavtal.  För att åtgärderna som ges i denna paragraf ska aktualiseras behöver enligt JB 12:16 antingen: (bl.a.) skada uppstå på lokalen under hyrestiden, utan att det är hyresgästens fel, eller ett hinder eller men uppstå i nyttjanderätten som inte är hyresgästens fel. Det räcker att någon situation för sig föreligger.

Av informationen du har givit verkar det alltså föreligga en tvist om huruvida det föreligger ett men eller hinder i nyttjanderätten, och för att kunna ge vägledning i den frågan så behöver omständigheterna i övrigt kring ert hyresavtal beaktas, även om utgångspunkten är att risken för en lokal som på grund av en oförutsedd omständighet som inte beror på hyresgästen inte kan användas till sin fulla potential vilar på hyresvärden.

För mig verkar det som så, att eftersom att hyresvärden har anlitat snickare för att åtgärda problemet så kan man tolka det som en indikation på att hyresvärden har ansett att ett förhållande som behöver åtgärdas föreligger. Detta skulle kunna beskrivas som att hyresvärden har medgett att lägeneheten har skadats under hyrestiden utan att hyresgästen är ansvarig för skadan (JB 12:16 st 1 p1), vilket alltså ger hyresgästen rätt att göra något åt situationen enligt JB 12:11. Att hyresvärden sedan säger att hinder eller men i nyttjanderätten inte föreligger verkar alltså helt ovidkommande för situationen, eftersom att problemet inte har blivit löst och att hyresgästen kan vidta samma åtgärder som om hinder eller men förelåg, fast med anledning av andra grunder (uppkommen skada).

Jag tycker att du kan stå på dig mot hyresvärden, och om det inte hjälper så kan du söka ytterligare rådgivning för att vinna din rätt.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Fastighetsrätt och Hyresavtal? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning