FrågaFAMILJERÄTTGod man02/08/2019

Då förvaltare inte behövs kan rätten upphäva förvaltarskapet

Hej måste man ha förvaltare när man ändå får göra allt själv o ibland har jag fått hjälpa min förvaltre

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En förvaltare ska utses för en person som lider av en sjukdom eller liknande vilket gör att personen inte kan vårda sig eller sin egendom. För att en domstol ska utse en förvaltare åt dig måste alltså de kraven vara uppfyllda.

I situationen som du beskriver låter det som att du kan vårda dig själv och din egendom. Därför verkar det inte som att du är i behov av en förvaltare. Ett förvaltarskap ska upphöra ifall förvaltaren inte längre behövs. Beslutet fattas av domstolen och det är alltså inte upp till dig själv att avgöra ifall du inte behöver din förvaltare.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare