FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN28/01/2019

CSN:s krav på studieresultat

Hej, jag läste 3 terminer på min utbildning men gjorde avbrott i mina studier 13 veckor in på termin 4. Utbildningen var upplagd så att vi skrev 30poängs tentor, dvs att vi tentade av hela terminen vid ett tillfälle. Eftersom jag gjorde avbrott i termin 4 och inte skrev den tentan har jag inte heller några poäng från den terminen. Min fråga är då om alla dessa 30 poäng in som krav för att få CSN om jag söker in till en ny utbildning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Kravet på studieresultat är 75 procent av det antal högskolepoäng du fått studiemedel för (se här).

Om du gjorde ett avbrott 13 veckor in på termin 4 (och meddelade detta avbrott till CSN), betyder det att du under den terminen fick studiemedel under 13 veckor vilket motsvarar 19,5 hp (1,5 hp/vecka). Du behöver i så fall klara minst 14 hp (CSN avrundar nedåt) innan du kan beviljas studiemedel igen för nya studier.

Beroende på om du sökte studiemedel för hela läsåret (termin 3+4 samtidigt) och beroende på hur många högskolepoäng du tog under termin 3, kan dock ditt krav på studieresultat vara lägre än ovanstående. Om du klarade 100 procent av studierna (30 hp) under termin 3 behöver du bara klara minst 7 hp till för att kunna beviljas studiemedel igen eftersom du i så fall har 7,5 hp "tillgodo" från föregående termin.

För ett exakt svar i ditt fall, rekommenderar jag dig att ringa CSN och fråga hur många poäng som saknas för att kunna beviljas studiemedel igen. Kontaktuppgifter hittar du här.

Lycka till! Hoppas du fick svar på frågan!

Återkom gärna om du har följdfrågor eller någon annan fråga!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare