Byte av hyresrätt

Hej! Jag önska byta min lägenhet närmare min sons far. Vi har aldrig bott ihop och nu är jag gravid igen. Har stött på en del svårigheter under denna andra graviditet och tillvaron skulle förändras radikalt om vi hade närmare till varandra. Skulle även komma närmare min sons förskola och mitt jobb. Har endast en bott i min lägenhet i ca 7 månader. Har jag någon som helst chans att få bytet beviljat? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Jordabalken (JB).

Samtliga hyresvärdar som är involverade i lägenhetsbytet måste godkänna för att du ska få bytet beviljat. Om bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden och om det finns beaktansvärda skäl för bytet ska tillstånd för bytet att ges. Beaktansvärda skäl bedöms utifrån enskild situation. Det kan exempelvis vara att det har skett en tillökning i familjen och därmed behöver du större utrymme eller att du behöver flytta för att arbeta på annan ort. Hyresvärden kommer att utöver detta även  bedöma din betalningsförmåga för den nya hyran och om du har varit skötsam. Har du eller den andra hyresgästen, som du önskar byta lägenhet med, bott i lägenheten under kortare tid än ett år så krävs det synnerliga skäl istället för beaktansvärda skäl (12 kap. 35 § JB).

Avslutningsvis kan jag inte säga om du kommer att få bytet beviljat eller inte, eftersom det beror på hur hyresvärden bedömer. I ditt fall kommer bedömningen att vara strängare på grund av att du endast har bott i lägenheten i ca. sju månader och därmed krävs det synnerliga skäl. Skulle det vara så att hyresvärden inte godkänner lägenhetsbytet kan du också vända till hyresnämnden för att söka tillstånd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina Mai

Nina MaiRådgivare