Byte av förrådsnummer. Brottsligt?

Lånade ut mitt större källarförråd till en granne när hens förråd översvämmades. Nu har hen flyttat mitt förrådsnummer till hens mindre förråd och vice versa. Dessutom lånat ut eller hyrt ut sitt eget förråd.

Vilken typ av brott gör hon sig skyldig till och vilken straffpåföljd kan tänkas gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar det som att din granne uppsåtligen tog ditt förrådsnummer och satte det på ett annat förråd. Det leder till att du möjligen hindras använda ditt förråd som du vill. Om så är fallet gör sig grannen skyldig till egenmäktigt förfarande enligt 8:8 Brottsbalken. Straffpåföljden är böter alternativt fängelse i högst sex månader.

Mikael JonassonRådgivare