FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/01/2024

Byte av företagsform. Enskild firma till handelsbolag

Hej. Jag undrar ifall det är möjligt att överlåta eller skriva över en enskild firma till ett Handelsbolag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Du vill veta om det går att byta företags form från enskild firma till handelsbolag. Det korta svaret: ja, det är absolut möjligt.

Hur går det till?

För att göra detta måste du först bilda ett handelsbolag. Information om hur det går till hittar du på Bolagsverkets hemsida här.

Sedan behöver du föra över egendomen från din enskilda firma till det nya handelsbolaget. Detta sker genom ett uttag av egendomen ur din enskilda firma. Uttag ur egen firma betalar du ingen skatt på eftersom enskild firma endast beskattas på resultatet och inte de summor du tar ut.

Denna egendom ska sedan föras in i det nybildade handelsbolaget och räknas då som delägares tillskott.

Mer information finns på Skatteverkets hemsida här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare