FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/06/2018

Byte av efternamn på barn

Hej,

Mitt barn har bytt efternamn utan min vetskap. Hon hade mamas efternamn och nu hon bytt till mitt och ett annat. Jag vill veta om det är lagligt att byta utan min samtycke? Jag är inte vårdnadshavare, mamman har 100% och vi har inte träffas i många år.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Gällande namnbyten finns reglering i lagen om personnamn. Ur 9 § framgår att en person får byta sitt efternamn till ett efternamn som någon av föräldrarna bär. Detta innebär att ditt barn får byta till ditt efternamn även om du inte är vårdnadshavare och ni inte har träffats på många år. Avgörande i frågan är att du är barnets förälder.

Jag förutsätter att ditt barn är minderårigt vilket innebär att barnet inte själv får besluta om hen ska byta efternamn. Det krävs samtycke från vårdnadshavare enligt 6:11 föräldrabalken. Detta lagrum stadgar att vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Det betyder att mamman till barnet ensam får besluta om att ert barn ska byta efternamn.

Sammanfattningsvis får barnets mamma besluta om att barnet ska byta till ditt efternamn. Ditt samtycke krävs inte för att genomföra namnbytet.

Lovisa LundgrenRådgivare