Byta ut semesterdagar mot pengar?

Har tagit ut 4 veckors semester detta året. Har ändå 17 sparade dagar från något år/några år tillbaka. Kan jag efter godkännande av mig chef få ut dessa sparade dagar i pengar istället? Har en pressad ekonomisk situation som skulle kunna avhjälpas med hjälp av dessa. Är det något idé att fråga chefen?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Semesterlagen reglerar ingen möjlighet för att ersätta semesterdagarna med pengar. Det enda lagstadgade undantaget för när man kan få sina semesterdagar i pengar är om man som arbetstagare inte har sparat semesterdagarna till ett annat år och inte har haft möjlighet att använda semesterdagarna under semesteråret till följd av exempelvis frånvaro på grund av sjukdom (26 a § semesterlagen).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare