Byta handläggare på socialtjänsten

Hej. Jag undrar om jag har rätt att begära ett byte av handläggare på socialkontoret? Insåg DIREKT efter vårt första möte med denne, att det inte skulle gå att fortsätta med henne. Hon lyssnade inte alls på vad vi sa och önskade hjälp med, samt att hon "attackerade" vår son med flera diagnoser, på ett helt oacceptabelt sätt! Det var droppen och det som fick oss att inse att detta var helt galet fel och att hon absolut inte var lämpad för oss! Hon lyssnade inte på vad vi sa och jag sa att jag kommer inte på något möte mer med denne. Jag kommer på möten och samarbetar gärna, bara jag slipper henne, för hon ska bort från oss! Är det så illa att man inte har denna rätt att kunna få byta handläggare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du vill byta handläggare på socialkontoret då ni har blivit illa bemötta.

Som regel finns det ingen lag som reglerar ens rätt att byta handläggare, så det bästa är att vända sig till ansvarig chef och framföra sina klagomål och önskan att byta handläggare. Detta kan göras muntligt eller skriftligt.

I andra hand kan ni vända er till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), som är socialtjänstens tillsynsmyndighet. Deras uppgift är att se till att ärendet har handlagts korrekt.

Jag hoppas att situationen löser sig för er och att er son får den hjälp han behöver. Om ni har flera frågor är ni välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare