Byta bort sambors gemensamma bostad

Hej! Det är så att min sambo har bytt till sig en hyresrätt lägenhet via lägenhetsbyte och vi bor nu i denna lägenhet där vi båda står under hyreskontraktet. Min sambo vill nu byta vår nuvarande 3:a mot en 1:a, vilket betyder att jag inte har någonstans att bo om bytet går igenom. Kan hon göra så utan mitt godkännande bara på grund av att det var hans förra lägenhet som bytte till sig den nya? Hur ser det ut juridiskt?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresrätten utgör er gemensamma bostad,5 § 1 st 3 p SamboL. Bostaden utgör samboegendom om den införskaffats för er gemensamma användning, 3 § SamboL. Bostad som införskaffats innan det att samlevnaden inletts utgör normalt inte samboegendom. Har införskaffandet skett i nära anslutning till att samlevnaden inletts kan det ibland anses ha skett för att användas gemensamt.

Din sambo får inte avhända sig hyresrätten utan ditt samtycke oavsett om hyresrätten utgör samboegendom eller inte, 23 § SamboL. Skulle du inte godkänna får domstolen på ansökan av din sambo tillåta bytet, 24 § SamboL.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Jakob MelanderRådgivare