Bygglov, försent inkommen överklagan
Fråga
Svar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Ett bygglov är ett s.k. "gynnande" beslut och efter att det har vunnit laga kraft är det inte överklagbart (dvs efter besvärsfristens 3 veckor). Anledningen till att det inte går att överklaga på beslutet efter att det vunnit laga kraft är just för att man ska våga bygga utan att vara rädd för att bli tvungen att riva. Du behöver med andra ord inte oroa dig över att få riva, men vill du ha en mer ingående beskrivning om vad som gäller för besvärsrätten inom plan- och bygg rekommenderar jag dig att ringa plan-och byggnämnden i din kommun.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning