Bygglov för bostadsrätt.

Hej

Mina föräldrar har nygligen köpt ett radhus som är bostadrätt. De vill bygga ut en s.k. uterum , nu när dem har kontaktat bostadsföreningen har dem fått ett nej.

Vi har läst genom stadgarn och där står det ingenting om detta.

Vad behöver jag juridisk att få den genomfört?

Att bygglov behövs ifrån kommunen har vi förstått och det är redan ansökt om detta.

Hälsningar

Zano

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av bostadsrätt förvärvar man inte rätten göra lite som man vill med sin bostad som vid villaköp till exempel. Ägare av fastigheten är bostadsrättsföreningen men man blir som köpare en del av bostadrättsföreningen.

Större ombyggnationer måste bostadsrättsföreningen godkänna (9 kapitlet 15 § bostadsrättslagen). Ett nej måste emellertid motiveras med en skälig anledning (9 kapitelet 16 § bostadrättslagen). Ett nej kan exempelvis motiveras med att ombyggnationen kan minska värdet på fastigheten eller störa andra medlemmar.

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare