FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/06/2018

Byggfirmors rätt till ersättning för resekostnader

Hej!

Vi har anlitat en byggfirma för renovering av vårat sommarhus, vi har upprättat ett kontrakt med dom ang dom delar som ska renoveras. Allt sker i olika etapper. Nu har firman börjat ta betalt för "transportresor" och "etableringsresor" något vi aldrig har diskuterat. Min fråga är kan dom göra så?

Mvh Emma

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att ni är privatpersoner, det vill säga konsumenter, som anlitat ett företag, en näringsidkare, för renovering av ett sommarhus. Det problem som tycks framgå av er fråga är att en näringsidkare vill ta betalt för resor som ni, konsumenter, inte anser är en del av tjänsten ni beställt.

En näringsidkare har rätt få ersättning för sina resekostnader, under förutsättningen att ni har avtalat om det. Det innebär alltså att er byggfirma har rätt att kräva ersättning för transportresor och etableringsresor om det finns med i avtalet för renoveringen av sommarhuset mellan er och byggfirman.

Vad kan ni göra?

Det ni först och främst kan göra är att kolla i ert avtal (förutsatt att det upprättades ett skriftligt avtal mellan er och byggfirman för renovering av sommarhuset) för att se vad som gäller när det kommer till ersättning för resekostnader. Om det inte skulle ge någon klarhet i frågan, kan ni vända er till oss på Lawline igen via mail.

Hoppas svaret varit till er hjälp, annars är ni varmt välkomna att höra av er igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare