Byggaren lägger på extra kostnader.
Vi håller på att renoverat vår lägenhet. Det börjar närma sig sitt slut och nu lägger byggaren på en massa extra kostnader. Vi har inte fått något skriftligt eller prisförslag på de han har gjort. Renoveringen är 22 dagar sen enligt muntlig överenskommelse.
Hur går man tillväga när byggaren lägger på en samma extra kostnader?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Om byggaren inte håller sig till det som ni har avtalat och ni inte kommer överens så bör ni i första hand vända er till kommunens konsumentvägledare. De kan hjälpa er med att se över vad ni har för rättigheter och inte och bedöma er situation ur ett helhetsperspektiv. Vad som återstår är därefter att väcka talan i domstol, det blir då en tolkningsfråga vad som står i avtalet. Det finns dock i konsumenttjänstlagen vissa förmåner för konsumenten som inte går att avtala bort, därför är att ta kontakt med konsumentvägledaren en bra första åtgärd.
Hoppas att svaret hjälpte dig!