FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2016

Bundenhet vid anställningsavtal

Min fråga lyder så här: Kan en arbetsgivare erbjuda två individer ett anställningsavtal för samma tjänst? Min ansökan strulade och arbetsgivaren fick inte den förrän efter de hade haft intervjuer och redan offerterat ett avtal till en annan arbetssökande. Jag var på intervju igår och då antydde arbetsgivare att jag var mer intressant.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån din redogörelse tycks det föreligga ett anställningsavtal mellan arbetsgivaren och den andra arbetssökanden, under förutsättning att denne accepterar arbetsgivarens anbud om anställning.

I slutändan är det upp till arbetsgivaren om denne vill erbjuda dig en tjänst, även om den ursprungliga tjänsten redan är tillsatt.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare