FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/10/2013

Bundenhet av avtal som annan ingått i ens namn

två som har gemensam vårdnad, mannen har hyrt instrument från kommunala musikskolan till sonen, i hennes namn. Kontakt är tagen med skolan att hon inte har hyrt och att hon inte accepterar några räkningar. Svaret blev att räkningarna kommer till den som barnet är mantalsskriven hos. Min fråga är har skolan begått en olaglig handling genom att ta emot avtalet från honom i hennes namn och att skicka räkningar till henne? (även hot om kronofogden)

Lawline svarar

Det här låter som ett fullmaktsproblem: ena vårdnadshavaren ingår avtal i den andra vårdnadshavarens namn utan att det finns en fullmakt som ger honom den rätten. När fullmakt saknas ansvarar normalt sett fullmäktigen (här pappan) själv för att avtalet uppfylls, alternativt att tredje man (här skolan) ersätts för vad denne gått miste om genom att avtalet inte kan göras gällande mot huvudmannen (här mamman). Det här gäller dock inte om tredje man insett eller borde ha insett att fullmäktigen handlade utan fullmakt. Detta är en bedömningsfråga utan klara gränser. Om tredje man på det här sättet varit i ond tro kan han inte kräva någon betalning utan får så att säga stå sitt kast.

Klart är i alla fall att det inte är olagligt att ingå avtal med någon som uppträder i annans namn. Däremot kan detta vara riskfyllt. Om man har några som helst misstankar om att den som uppträder såsom fullmäktig faktiskt inte har någon fullmakt, så bör man kontrollera saken. Annars är risken stor att man sedan inte kan kräva betalning av någon.

Om skolan faktiskt har haft fog för att tro att fullmakt funnits, t ex genom att liknande avtal tidigare har ingåtts på samma sätt och då godkänts av mamman, så kan de ändå inte kräva att mamman betalar instrumenthyran. Hon har nämligen inte bundit sig till något hyresavtal eftersom att hon inte gett fullmakt åt pappan att ingå sådant avtal för hennes räkning. Skolans påstående att räkningen alltid skickas till den adress där barnet är folkbokfört är inte ett hållbart argument för att mamman ska bli betalningsskyldig. Istället måste skolan visa att det finns ett avtal som gäller mellan dem och mamman. Annars får de vända sig till pappan som ansvarar för att han handlat efter fullmakt och som får stå för kostnaderna själv om han inte kan styrka att han gjort det. Inte ens detta kan skolan kräva om de varit i ond tro, alltså om de insett eller borde ha insett att fullmakt saknades. Då har skolan inget rätt att indriva hyra av någon av vårdnadshavarna.

Med vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare