Bryter skolan mot avgiftsfriheten vid s.k. ”låneavtal för Ipads”?

I min kusins högstadieskola (kommunal skola) används endast iPads i undervisningen, och de har således inte böcker alls. I och med att iPads delades ut till varje elev var vårdnadshavare ombedda att skriva på ett avtal där det bl.a. står att vårdnadshavarna blir ersättningsskyldiga om iPaden skulle gå sönder utanför skoltid, t.ex. om eleven skulle tappa iPaden hemma. Är det juridiskt korrekt att göra såhär? Skolan ska ju vara avgiftsfri och som jag ser det finns det inget annat val än att acceptera avtalet eftersom eleven inte kan välja att ha böcker i stället för iPad då skolan inte köper in detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med anser jag att skolan fortfarande är avgiftsfri trots dessa typer av låneavtal. Ipaden är ju fortfarande gratis för eleven och vi måste här skilja på kostnader som innebär att eleven eller vårdnadshavaren får betala för själva utbildningen (böcker etc.) och en kostnad som uppkommer genom att eleven blir ersättningsskyldig för att ha haft sönder skolans egendom. Ipaden är i detta fall skolans egendom. Skolan bör således ha rätt att kräva ersättning av en elev som haft sönder sin Ipad (på samma sätt som vore fallet om eleven exempelvis krossar ett fönster på skolan). I bägge fallen rör sig om egendom som tillhör skolan.

Vad händer om en vårdnadshavare vägrar skriva under låneavtalet?

Det är här det blir juridiskt klurigt. Om vi leker med tanken att du som vårdnadshavare vägrar skriva under avtalet kommer det resultera i att eleven blir utan Ipad och således utan ett, som skolorna skriver i dessa låneavtal, "viktigt läromedel". Här bör skolan då påminna sig själv om elevens rätt till avgiftsfri utbildning som är grundlagsstadgad i (2 kap 18 § regeringsformen).

Det bör vara uteslutet att en elev ska stå helt utan läromedel i det fall dennes vårdnadshavare vägrar skriva under ett låneavtal för Ipad. Om du som vårdnadshavare vägrar skriva under avtalet måste det enligt mig vara upp till skolan att erbjuda eleven ett slags "läromässigt substitut" till Ipaden. Att en elev eller vårdnadshavare försätts i en situation där de själva får bekosta böcker är inte acceptabelt, då det bryter mot elevens grundlagsstadgade rätt till avgiftsfri skola.

Som barn i grundskolan har du rätt till kostnadsfri utbildning. I ett läge där vårdnadshavaren vägrar skriva under ett låneavtal för Ipad bör det således vara upp till skolan att på annat sätt se till så eleven, kostnadsfritt, får de utbildningsverktyg denne behöver för att på bästa möjliga sätt klara av sina studier.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare