FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/02/2022

Bryter ett skriftligt kontrakt ett muntligt?

Hej.

Jag undrar om ett muntligt kontrakt kan brytas om ett skriftligt kontrakt läggs fram för att ersätta det muntliga kontraktet?

Bryts det muntliga kontraktet vid framläggandet av det skriftliga?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Avtals giltighet

Som det mesta när det kommer till juridiken kan det vara svårt att ge ett konkret ja eller nej-svar på din fråga. Vad gäller avtal så finns regleringen i avtalslagen (AvtL). Där framgår det att ett avtals giltighet är beroende av att någon gett en part ett förslag, så kallat anbud, som en annan part sagt ja till, en accept (1 § AvtL). Det finns inget krav på att något avtal ska vara skriftligt. Muntliga avtal är lika bindande. Detta är dock förutsatt att det inte finns någon lag på området som kräver att avtalet ska vara skriftligt, exempelvis om man ska upprätta ett testamente eller köp av fast egendom.

Ersätter ett skriftligt avtal ett muntligt?

Eftersom det muntliga avtalet är lika bindande som det skriftliga så behöver inte upprättandet av det skriftliga innebära att det muntliga bryts. En viktig princip inom avtalsrätten är pacta sunt servanda som innebär att avtal ska hållas. Någon direkt lagregel som säger att senare avtal har företräde framför äldre är svårt att hitta. Däremot finns det en huvudregel inom avtalsrätten som säger att ett nytt avtal som reglerar samma saker som ett äldre avtal har företräde. Detta är inte direkt beroende av om avtalen ingåtts skriftligt eller muntligt, utan tidsaspekten är det avgörande.

Avtalen kan även reglera olika delar, exempelvis kanske man inte har tagit med vissa detaljer i det skriftliga och man kan då falla tillbaka på det muntliga för att se vad man tidigare kommit överens om. Vad som däremot är viktigt att känna till är att de skriftliga avtalen är lättare att bevisa än de muntliga.

Utan att veta mer precist vad kontraktet reglerar och vilka detaljer det muntliga respektive det skriftliga kontraktet innehåller är det svårt att säga om det skriftliga bryter det äldre avtalet. Jag hoppas att mitt svar ändå har kunnat ge dig den hjälp och vägledning du behövde för att få svar på din fundering. Är det något annat du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare