bruk av cannabis, erkänna eller inte?

Hej! Jag har blivit ertappad i min väns lägenhet där det har rökts cannabis och blev där och med urintestad vilket visade positivt. Jag fick ett strafföreläggande där jag blev bötad på 7600 kr. Jag överklagade detta och fick en stämmning tillbaka, där det visar att jag hade 0.5 i urinet positiv på THC. Jag har under hela processen nekat till brott, jag har däremot rökt cannabis tidigare. Jag skulle vilja få ett råd av någon proffessionell inom det juridiska om vad som är smartast för mig. Att betala denna bötern och brösta en prick i registret eller att fortsätta på det spåret som jag är på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ringa narkotikabrott

Brottet som du nu är åtalad för utgör ringa narkotikabrott, eget bruk (2§ narkotikastrafflagen). Detta brott innefattar olovligt brukande av narkotikaklassade medel, så som cannabis. Om polisen har tagit ett urinprov, och det visat positivt, så är det väldigt sannolikt att du kommer dömas för ringa narkotikabrott, om du inte kan göra gällande att du inte brukat det på olovligt sätt. THC stannar i urinet ganska olika beroende på hur mycket man brukat och hur ofta. Men för den brottsliga gärningen spelar det ingen större roll om du intagit cannabis i din väns lägenhet, eller för en vecka sedan, utan det är faktumet att du intagit som utgör brottet. Åklagaren ska bevisa att du intagit det på olovligt sätt, ex. inte haft recept eller inte varit utsatt för passiv rökning, men du har också en viss börda att förklara hur du kan ha fått det i dig, om du hävdar din oskuld.

Vad händer nu?

Du har nu då fått en stämning från tingsrätten. Du kan inte längre betala strafföreläggandet då ärendet gått vidare till tingsrätten. Alternativen för dig nu är att erkänna gärningen, och då kommer tingsrätten sannolikt skriva dom utan att hålla en rättegång. Om du hävdar att du är oskyldig kan du begära en muntlig förhandling hos tingsrätten. Då kommer ärendet gå till rättegång och du får där möjlighet att lägga fram bevisning och liknande som talar till din fördel.

Det spelar ingen större roll för dig om tingsrätten skriver en dom utan förhandling eller efter förhandling vad gäller din påföljd. Det ska inte kosta dig att begära förhandling i tingsrätten, utan det är din rättighet. Du kommer alltså med största sannolikhet inte få ett "strängare straff" genom att begära förhandling.

Råd i ditt fall

Böterna du fått förslagna låter ganska höga för endast ett ringa bruk, men jag vet inte alla omständigheter. Du får såklart själv avgöra vad du vill göra. Det är svårt för mig att ge ett mer specifikt råd, då jag inte vet vad som ligger bakom ditt förnekande. Vid en förhandling får du möjlighet att muntligen argumentera för din sak, och höra eventuella vittnen och liknande, och du lär inte få ett strängare straff efter en förhandling om du ändå skulle bli dömd. Men om du inte vill gå igenom en rättegång och ändå är medveten om att det du gjort är brottsligt, kan det vara enklare att erkänna till tingsrätten och få domen avgjord snabbare utan förhandling. Om jag ska vara ärlig, är bevisningen mot dig ganska vattentät, det är vanligt att man döms för bruk när man har THC i blodet eller urinen. Det som kan tala för att man inte begått ett brott är om du inte själv intagit det, eller om du har medicin eller liknande som innehåller THC. Annars utgör som utgångspunkt allt brukande av narkotika, ett brott. Därmed sagt, om du är oskyldig ska du såklart begära rättegång så du kan tala för din sak! Du har då också möjlighet att anlita en advokat som kan biträda dig, men jag ska säga att du får bekosta det själv om du blir dömd, vilket inte är helt osannolikt här.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare