Brottsligt att "smaka" på lösgodis i butik?

Hej,

Kan man få böter/straff om man smakat på en lösgodisbit i butik? Till saken att det var ett par dagar sedan. Kan man "åka dit" i efterhand (övervakningskamera)? Dessutom berättade för en i personalen att jag smakat på lösgodiset och sa att jag kände mig dum.

Med vänlig hälsning

Fredrik

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om tillgreppsbrott finns i 8 kap. i brottsbalken. Enligt 1 § föreligger en stöld om någon olovligen tar vad annan tillhör, med uppsåt att tillägna sig det. I detta fall krävs det således att gärningsmannen har uppsåt att konsumera godiset utan att göra rätt för sig. Snatteri är en ringare form av stöld, se 2 §. Enligt praxis anses en butiksstöld vara snatteri om värdet av tillgreppet inte överstiger 1000 kr. Att konsumera obetalt godis i en butik utgör således snatteri, förutsatt att gärningsmannen haft uppsåt att tillägna sig godiset utan att betala för det. Vidare framgår det av 2 § att straffet för snatteri är böter eller fängelse högst sex månader. Svaret på din fråga blir således ja, man kan bli straffad för att "smaka" på godis inne i en butik. Huruvida du kommer att "åka dit" eller inte är dessvärre inte något jag kan svara på.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare