Brottsligt att sexchatta med en omyndig person?

Hej om person A sexchattar med person B, person B utger sig för att vara över arton år. Senare visar det sig att person B ljugit och egentligen är under arton. Kan person A bli dömd för barnpornografi eller nåt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelsen om barnpornografi återfinns i 16 kap. 10 a § brottsbalken. Enligt paragrafen är det brottsligt att t.ex. skildra barn i pornografisk bild eller att sprida, överlåta, förvärva och bjuda ut sådana bilder. I regel omfattas alltså inte sexchattande med en omyndig person av bestämmelsen. Person A kan med andra ord inte dömas för barnpornografi.

Att sexchatta med en omyndig person kan däremot beroende på omständigheterna i det enskilda fallet utgöra sexuellt ofredande, utnyttjande av barn för sexuell posering eller kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte. För att dömas för brotten krävs enligt 6 kap. 13 § brottsbalken inte att man känt till att motparten varit under arton år utan det räcker med att man varit oaktsam beträffande den omständigheten.

För att ta ställning i frågan om person A kan hållas ansvarig för någon av de ovan nämnda brotten krävs mer bakgrundsinformation än vad som framgår i din beskrivning. Du är därför varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline med mer information kring omständigheterna i det aktuella fallet om du är intresserad av ytterligare vägledning.

Vänligen,

Aglaia PavlovaRådgivare