Brottslig med recension av ett företag?

Hej!

Jag gjorde ett omdöme på google på ett företag som jag anlitat för städservice. Min recension handlade om att jag var missnöjd med arbetet och jag återberättade mina egna upplevelser om själva händelseförloppet som bestod i att min nyckel försvann och att det tog flera timmar innan jag fick tillbaka den. Det var bara konkret fakta och inga skällsord eller nedvärderingar av någon enskild person. Förutom detta så skrev jag också att jag först inte hade tänkt orka recensera detta men eftersom att jag tyckte det var uppenbart att företaget skrev egna påhittade recensioner på google om sig själva (nyskapade användare med helylle-svensson namn som enbart recenserat just det företaget och som använt google translate) så blev jag upprörd och ville publicera min recension ändå.

20 minuter senare så blev jag uppringd av företagets chef som hotade mig med advokat om jag inte ändrade min recension. Jag förstod inte så mycket av vad han sa pga språkförbristningar men det var summan av det jag uppfattade, att jag ska ha brutit mot googles regler och att hans advokat skulle stämma mig. Försöker han bara skrämma mig till tystnad eller finns det något han skulle kunna stämma mig för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att veta huruvida du har någonting att oroa dig för måste det utredes huruvida du har gjort någonting som kan ses som brottsligt.

Som utgångspunkt är det viktigt att veta att det du uttrycker på internet genom din recension faller in under din yttrandefrihet enligt 2 kap 1 § regeringsformen (RF). Det är en grundläggande rättighet som stadgar din mycket omfattande rätt att uttrycka dina åsikter, tankar och känslor.

Denna rättighet är dock inte absolut utan kan begränsas genom lag enligt 2 kap 20 § 1 punkten RF. En sådan begränsning i yttrandefriheten kan exempelvis komma ifråga genom brottsliga handlingar som förtal, förolämpning, ofredande, hets mot folkgrupp mm.

Att utpeka någon som klandervärd eller vilja utsätta annan för andra missaktning kan falla in under brottet förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken. Detta brott kan dock bara bli aktuellt om man utpekar någon fysisk person vilket du inte har gjort. Du har bara uttryckt dina tankar och åsikter mot ett företag varför brottet förtal inte kan bli tillämpligt i ditt fall. Dessutom är det ytterst tveksamt om din recession ens uppnått kraven för förtal om du hade utpekat någon enskild person.

Jag ser inte heller att det kan vara fråga om att något annat brott heller kan ha begåtts givet den information jag har att utgå från i ditt fall.

Du kan således vara lugn, de försöker sannolikt skrämma dig till tystnad genom att hota med juridiska sanktioner.

Jag hoppas mitt svar har varit till nytta!

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare