Brottet bodräkt

Hej.

Kunde inte hitta något när jag googlade, så jag frågar här.

Jag undrar varför man tog bort den tredje paragrafen i brottsbalkens åttonde kapitel (Kap. 8. 3 §. BrB). Vad stod det i den paragrafen, och byttes den ut mot något annat?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I 8:3 brottsbalken fanns förut ett brott som kallades bodräkt, som var en speciell form av stöld. Bodräkt omfattade tre olika fall: då någon stal lösöre hen ägde del i (detta kallades samägandefallet), då någon stal från dödsbo hen var delägare i (dödsbofallet) och då anhöriga stal från varandra när de sammanbodde (familjefallet). Brottet avskaffades eftersom motsvarande gärning skulle ersättas av stöld, egenmäktigt förfarande eller förskingring.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare