FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/04/2014

Brott mot knivlagen?

Hej! Jag undrar om en kriminellt belastad person som tillgriper en morakniv efter han har slitit ur den från förpackningen inne i en butik och därefter blir gripen av väktare utanför butiken har gjort sig skyldig till både snatteri och brott mot knivlagen? Jag läste en dom där så blev fallet, domen överklagades dock inte. Borde väl vara så?!

Skillnad om den kriminellt belastade personen betalade för kniven?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är fullt möjligt att både dömas för tillgreppsbrott och brott enligt knivlagen då dessa utgör olika brott och har lite olika skyddsobjekt.

Om denna person betalar för kniven är dock endast brott mot knivlagen som kan aktualiseras. Knivlagen syftar dock till att motverka medhav av sådana knivar som är ägnade att kunna användas som vapen. Huruvida en Morakniv utgör en sådan ska jag låta vara osagt. Utöver blott innehav av kniven så gör domstolen en helhetsbedömning över situationen, den fara innehavet medför och vilket uppsåt personen har. Att en person är tidigare straffad kan utgöra en omständighet som tas i beaktande, men torde inte vara avgörande. Exempelvis så utgör det knappast ett brott för en snickare att medföra kniv till och från sitt arbete. Det finns även flera andra omständigheter som kan medföra att ett innehav av kniv på allmän plats kan vara befogat.

För mer information om knivlagen se: https://lagen.nu/1988:254.

Robin HenningsonRådgivare