FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/01/2022

Brott mot god advokatsed

Min dotter sökte en advokat när hon blivit stämd av sitt barns pappa för umgängessabotage. Advokaten pratar hon med och berättat historien om bla missänkta sexuella övergrepp på barnet. Advokaten ville gärna ha målet men min dotter valde en annan advokat. Vid tingsrätts förhandlingen så blev vi förvånade när den första tillfrågade advokaten tagit sig an pappan i ärendet. Kändes inte bra med tanke på vad hon fått reda på bara nån månad tidigare. Är det verkligen god advokat sed..?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det din dotter berättade för advokaten i fråga faller inom ramen för advokatens tystnadsplikt trots att hon inte valde att anlita advokaten i fråga. Advokaten har alltså tystnadsplikt avseende vad din dotter berättat för honom (2.2.1 vägledande regler om god advokatsed).

Advokater får inte åta sig uppdrag där det föreligger en intressekonflikt eller beaktansvärd risk för en intressekonflikt (3.2.1 vägledande regler om god advokatsed). Det föreligger en intressekonflikt bl.a. om "det finns risk för att kunskap som omfattas av advokatens tystnadsplikt kan ha betydelse i saken" (3.2.1 p. 4 vägledande regler om god advokatsed). Eftersom det finns en risk att informationen som din dotter gav advokaten har en betydelse i målet, så föreligger det en intressekonflikt och det faktum att advokaten trots detta tog på sig målet innebär att dennes agerande strider mot god advokatsed. Detta kan leda till diverse följder för advokaten, men troligtvis rör det sig om en varning eller erinran (8 kap. 7 § 2 st. RB).

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Tim AxellRådgivare