Brott? Ersättning vid brott?

Jag äger en butik och i förra veckan överraskade jag en tjuv. När jag bad honom att följa med till kontoret, drog han fram en kniv och sa att han skulle märka mig. Jag tog en galge och slog kniven ur handen på honom. Sedan fick han ytterligare ett slag som tog rakt över näsan. Därefter var han lugn tills polisen kom. Då påstod han att jag hade misshandlat honom och krävde skadestånd. 1. Har jag inte rätt att freda mig mot knivbeväpnad tjuv?

2. Vilken typ av skadestånd är det som tjuven kräver?

Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej!

Utifrån de omständigheter du beskriver så har du förmodligen gjort dig skyldig till ett brott (misshandel 3 kap. 5§ brottsbalken). Det har dock förelegat en nödvärnssituation då du har varit utsatt för ett brottsligt angrepp (olaga hot 4 kap. 5§ brottsbalken). Du kan då endast bli ansvarig för ditt brott i det fall att ditt handlande varit uppenbart oförsvarligt. 24 kap. 1§ p 1. brottsbalken.

Detta är givetvis en bedömningsfråga, men jag skulle utifrån de omständigheter du anger, vilja påstå att det inte är uppenbart oförsvarligt att slå kniven ur handen och därefter utdela ett slag. Notera att gränsen är uppenbart oförsvarligt. Det ska alltså inte bara vara oförsvarligt utan uppenbart.

Den ersättning personen kräver är förmodligen ersättning för skador till följd av ditt slag eller en ersättning för den kränkning han upplever efter ditt slag. Mer om ersättning vid brott kan du läsa här http://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott

Vill du själv läsa brottsbalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1962:700

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare