Bröstarvinges rätt till laglott

Hej.

Jag undrar om min mormor kan göra min mamma helt avslås?

Mamma och morbror är halvsyskon där mamma är äldst men växt upp med styvpappa som nu är död sen 3 år. Mormor har nu skrivit över huset på morbror och inga besparingar finns. Är min mamma helt avslås nu?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag utgår från att du egentligen menar arvslös i din fråga. Din mamma är så kallad bröstarvinge till din mormor enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken, och har som sådan rätt att få ut sin laglott i enlighet med 7 kap 1 §. Laglotten är hälften av arvslotten. Gåvan av huset till din morbror kommer att ses som ett förskott av arv i enlighet med 6 kap 1 §, och troligen också som en sådan gåva som ska likställas med testamente enligt 7 kap 4 § vilket innebär att vid fördelning av din mormors kvarlåtenskap kommer din mammas laglott beräknas som om huset fortfarande var i hennes ägo. Om huset är mormodern enda förmögenhet kommer din mamma att vara berättigad till 1/4 av värdet på huset, då det utgör laglotten.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare