Bröstarvinges rätt till efterarv

Jag och min avlidna fru har 2 barn tillsammans. Vi köpte ett hus tillsammans, hälften var. Nu är jag omgift och undrar om mina barn har rätt till mer än min avlidna frus del av huset? Dom säger att dom har rätt till hälften av min del också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din fru inte hade upprättat något testamente var det hennes barn som ärvde hela hennes kvarlåtenskap när hon avled (2 kap. 1 § ärvdabalken). Om ni endast hade gemensamma barn ärvde du dock före dem och fick alltså hela hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Det innebär att du under din livstid kan sälja egendomen men att du inte kan ge bort den som gåva eller testamentera bort den (3 kap. 1-2 § ÄB). När du avlider har era gemensamma barn rätt till efterarv efter deras mor, vilket beräknas utifrån hur stor del som kvarlåtenskapen efter din fru utgjorde av din totala förmögenhet efter arvskiftet (3 kap. 2 § ÄB).

Din del av egendomen som du erhöll vid bodelningen efter din frus död innehar du dock med full äganderätt vilket innebär att du kan testamentera bort den om du önskar. Vad gäller kvarlåtenskapen efter dig ärver dina barn dig om du inte har upprättat ett testamente. Har du upprättat ett testamente har dina barn rätt till sin laglott, vilket är hälften av deras arvslott (7 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare