Bröstarvingars rätt till laglott

Hej. Min far har avlidigt och skriver i ett testamente som sådant: Skulle, K, min far, avlida först skall all hans kvarlåtenskap med full äganderätt tillfalla M ( sambo ej vår mor). Detta innebär att M äger fritt testamentera den kvarlåtenskap hon erhåler av K. Egendom skall ej heller omfattas av bodelning, övertaganderätt samt rådgivningsinskränkningar i samboförhållandet. vad som nu har skrivit skall jämväl gälla avkastning samt egendom som kan komma att träda i den ursprungliga egendomens ställe.

Samt om de båda skulle avlida skall respektive kvarlåtenskap tillfalla M:s son D.

Innebär detta att vi 3 barn med 3 barnbarn som han efterlämnar sig inte äger rätt till något?

Vad har vi barn rätt till enligt lag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken (ÄB) 7:1 (här) har bröstarvingar rätt till hälften av den arvslott som hade tillkommit dem efter en arvsfördelning enligt lag. Denna andel utgör bröstarvingarnas laglott. Din pappa kan därmed inte upprätta ett testamente som ger er rätt till mindre än vad er laglott är värd.

Låt säga att din pappa har en kvarlåtenskap värd 100 000 kr. Då bröstarvingar ärver först med rätt till lika lott (ÄB 2:1 - här) blir vardera barns arvslott 33 333 kr (100'/3). Ni får då rätt till en laglott på 16 666 kr (33333/2) var. Om du och dina syskon har fått ett förskott på arvet kommer detta att räknas av från laglotten. Detta framkommer av ÄB 7:2 (här).

För att få ut er laglott måste ni begära jämkning av testamentet inom sex månader från din pappas död. Detta framkommer av ÄB 7:3 (här). Det gör ni genom att rikta anspråk direkt mot testamentstagarna eller genom att väcka talan mot dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare