Bröstarvingars rätt till laglott

Eftersom min fru, sen över 30 år tillbaka, och jag har särkullebarn har jag i vårt testamente valt att testamentera min andel av vår gemensamt förvärvade fastighet och min (100%) egna fastighet till min hustru med full äganderätt och enskild egendom i syfte att undvika lagen om samägande, vilket skulle kunna innebära att hon kan bli tvungen att sälja och flytta. Skall dessa fastigheter ingå i arvslotten och därmed var en del i laglotten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken (ÄB) 7:1 (här) har en bröstarvinge (d.v.s. ditt barn) rätt till hälften av den arvslott som hade tillkommit barnet efter en arvsfördelning enligt lag. Denna andel utgör barnets laglott. Du kan därmed inte upprätta ett testamente som ger barnet rätt till mindre än vad dess laglott är värd.

Huruvida just fastigheternas värde kommer att ingå i laglotten är dock svårt för mig att besvara. Det beror nämligen på hur stort värde annan egendom har. Låt säga att du har en kvarlåtenskap (andel efter bodelning + enskild egendom) värd en miljon kr. Detta kommer då att utgöra ditt barns arvslott (bröstarvingar ärver först enligt ÄB 2:1 - här). Laglotten blir därmed 500 000 kr. Om fastigheternas värde utgör den större delen av kvarlåtenskapen kommer de troligtvis att ingå i ditt barns laglott.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du fortfarande att situationen är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare