Bröstarvingars rätt till laglott

Hej, Vi är gifta och har särkullbarn. Vi äger en lägenhet på Östermalm i Stockholm. Vi har testamente där vi har skrivit att vi erhåller den andres tillgångar med fri förfoganderätt förutom särkullbarnens rätt till laglott. Vi har äktenskapsförord där enskild egendom är förtecknad. Eftersom marknadsvärdet på bostadsrätter i Stockholms innerstad stadigt ökar, vill vi säkerställa att efterlevande maka/make inte ska behöva sälja bostaden för att särkullbarnen ska få ut hela sin laglott direkt. Vi vill därför göra en skrivning där var och en av våra barn skriftligt avstår från den del av laglotten som baseras på värdet av bostadsrätten. Är det möjligt och hur skriver vi?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Hälften av den arvslott som skulle ha tillkommit en bröstarvinge om ett testamente inte upprättats utgör bröstarvingens laglott, 7 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1. En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott och ni kan därför inte göra en skrivning där barnens avstår från denna rätt. Med hänsyn till att summan av bröstarvingarnas laglotter utgör halva kvarlåtenskapen brukar man säga att den andra halvan utgör testators disponibla kvot som denne alltid kan förfoga fritt över genom testamente.

Laglotten utfaller dock inte automatiskt utan förutsätter att varje bröstarvinge som vill ha sin laglott begär jämkning av testamentet, detta följer av 7 kap 3 § 1 st ÄB https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare