Brister i lägenhet och oskälig hyra

Hej!

Jag har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt. Min privata hyresvärd skriver på hyresavierna: ”Anmärkning som inte är gjord inom 7 dagar efter fakturans mottagande godkänns inte.” Är det en tvingande regel? Måste jag verkligen ta hänsyn till detta?

Jag har för avsikt att, efter att jag har flyttat ut från lägenheten, begära återbetalning för en oskäligt hög hyra och ersättning p.g.a. att vindsförrådet som enligt hyresavtalet ska ingå har saknats under lång tid (nedsättning av hyra). Jag har betalat avtalad/full hyra. Har jag rätt att begära återbetalning/ersättning enligt ovan? Kan jag göra det efter att jag har flyttat ut från lägenheten? Begär jag ersättning av hyresvärden direkt eller genom Hyresnämnden? Hur fungerar och i vilka fall gäller Hyresnämndens tremånadersregel?

Tack på förhand för svar!//Chris

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande bristerna
Hyresrätten regleras i 12 kap. Jordabalken, se den här. Om du inte kan utnyttja hela lägenheten så har du rätt till en skälig hyresnedsättning, se 11 och 16 §§. Däremot så har man i regel inte rätt till att få ersättning i fall man betalat hyran utan att påtala bristerna. Därför kan det bli svårt att få tillbaka hyresreduceringen retroaktivt.

Betala en för hög hyra
En hyra ska utgöra en summa som är baserad på lägenhetens, skick, storlek och läge. Hyran ska även vara likvärdig med liknande lägenheter på orten. Det jag nyss beskrev kallas för "bruksvärdesprincipen". Om du tror att du betalar en hyra som är för hög så kan du vända dig till hyresnämnden så kan de göra en "skälighetsprövning" av hyran. Om de anser att din hyra varit oskäligt hög så kan du få tillbaka mellanskillnaden mellan din hyra och en "skälig" hyra retroaktivt.

Önskar dig ett lycka till!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare