Brist vid inflytt i lägenhet

Jag har flyttat in i en lägenhet på 34kvm och som skulle vara flyttstäda det och besiktigad. När jag flyttar in så är saker trasiga bl.a säkringar till kyl/frys men också skitigt och ostädat. Förra hyresgästerna menar att de blivit godkända på besiktningen. Vad har jag för rättigheter? Bör hyresvärden kompensera detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättigheter och skyldigheter mellan hyresvärd och hyresgäst regleras i Jordabalkens (JB) 12 kapitel, den s.k. hyreslagen.

Enligt 12:9 JB så finns en skyldighet för hyresvärden att på tillträdesdagen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Om bättre skick har avtalats så gäller det avtalade skicket.

Detta betyder att lägenheten ska nå upp till den jämförbara standard för brukbarhet som finns på andra lägenheter till samma hyra i området. Trasiga säkringar borde generellt vara en sådan sak som inte behöver tålas av en hyresgäst vid inflytt utan bör åtgärdas av hyresvärden. Det hör även vanligtvis till normen att lägenheten lämnas över i städat skick.

Om lägenheten inte når upp till det skick den kan förväntas ha så föreligger en brist (12:11 JB). I första hand bör du naturligtvis prata direkt med hyresvärden och se om denne kan åtgärda bristerna, om du inte ännu gjort det. För det fall hyresvärden vägrar och du anser att det är värt besväret så kan du vända dig till hyresgästföreningen om du är medlem där, för hjälp vid tvist med hyresvärden. De kan ev. göra en närmare bedömning av din situation.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack än en gång för att du vänder dig till Lawline.

Vänliga hälsningar,

Fanny RudénRådgivare