Brist i lägenhet under hyrestiden

Hej, jag undrar om jag har rätt att säga upp mitt avtal med hyresvärden med omedelbar verkan, alltså säga upp kontraktet med hyresvärden, jag och min sambo väntar barn och vi kan inte ens vara hemma pågrund av misstänkt mögel, hyresvärden vill inte stå till svars jag vart såpass dålig att jag fick åka in till akuten och andas i mask. Områdeschefen har varit i lägenheten men inte gjort något, dom skicka dit en som skulle mäta fuktskada fast på golvet, vi har klagat på väggarna i köket, mina ögon rinner min näsa rinner och halsen kliar så fort jag kommer in i lägenheten, vad ska vi göra? Hyresgästföreningen gör inget

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om hinder eller men uppstår i nyttjanderätten under hyrestiden följer av jordabalken (JB) 12 kap. 16 § att hyresgästen kan göra gällande de följder som framgår av JB 12 kap. 11 §. Av andra punkten framgår att ni får säga upp avtalet om hyresvärden inte åtgärdar bristen, och avtalet upphör då enligt JB 12 kap. 6 § omedelbart att gälla. Det krävs för rätt till uppsägning att bristen är av väsentlig betydelse, vilket sannolikt är uppfyllt då ni inte kan vistas i lägenheten utan att må dåligt.

Om ni vill stanna kvar i lägenheten kan ni låta avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad. En förutsättning är att hyresvärden underlåtit att åtgärda problemet efter uppmaning. Ett sätt att gå tillväga kan vara att skicka uppmaningen i ett rekommenderat brev (se 12 kap. 63 §), anlita en besiktningsman för att bevisa att brist förelegat och sedan kräva hyresvärden på kostnaderna eller göra motsvarande avdrag på hyran.

Oavsett om ni väljer att flytta eller inte kan ni ha rätt till nedsättning av hyran för den tiden som er nyttjanderätt har hindrats av mögel och fukt. Nedsättningen görs då i förhållande till hur mycket nyttjanderätten har hindrats av bristen. Hyresvärden är även ersättningsskyldig för annan skada som har samband med bristen i lägenheten.

Jag hoppas att svaret är er till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare