Brev om fildelning - hur ska jag agera?

Hej,

Mitt namn är Alexander och jag söker lite svar angående hur jag ska tackla ett brev jag fått från Njord Lawfirm.

I brevet blir jag ombedd att betala in en summa om 4 500 kr för "Fildelning och nedladdade av filmen I.T". Som jag har förstått det är det ett antal personer som fått liknande brev och jag jag ställer mig frågande hur jag ska agera i situationen. Man blir rekommenderad att svara på två st frågor:

1. Har ditt hushåll trådlös internetanslutning och är den lösenordsskyddad?

2. Har du kännedom om att en eller flera medlemmar i ditt hushåll har sett eller försökt att se filmen I.T. vid den nämnda tidpunkten?

Mitt svar: 1. JA, 2: NEJ

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Många personer i norden har precis som du blivit utsatta för liknande kravbrev ifrån firman Njord. Njord är en dansk advokatfirma som representerar en grupp skandinaviska och internationella filmproducenter.

Om man får ett kravbrev för en skuld som man inte anser sig vara skyldig att betala behöver man inte svara på detta.

Sanna Wolk är professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Sanna säger att man inte ska betala eller svara på Njords kravbrev. Om kravbrevet går till inkasso så säger Sanna att det är viktigt att man meddelar inkassobolaget att man bestrider kravet. Sedan säger Sanna:

"Betala inte. Du behöver inte ens svara på det. I slutänden är det domstol som ska bedöma om man ska betala eller inte. Vi har sett den här typen av brev tidigare, och det är väldigt få gånger som de som står bakom kraven har tagit det vidare till domstol.".

Njord ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättskränkningar - även om man har lämnat ut routerns lösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Så det behöver ju inte varit du som tittat på filmen. Utan någon annan kan ju ha använt ditt nätverk (utan din vetskap) för att se filmen.

Men professor Sanna säger att Njord har fel. Sanna säger:

"Den som har ett öppet nätverk kan inte hållas ansvarig för kränkningar av upphovsrätt – som nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin internetuppkoppling. Det har slagits fast i en EU-dom förra året. Däremot kan en nationell domstol tvinga någon som har ett öppet nätverk att skydda det med lösenord. Men det ska enbart ses om ett extra säkerhetsskydd, och innebär inte att personen hålls ansvarig.".

Du har alltså ingen skyldighet att besvara brevet och det är först i domstol du kan bli tvingad att betala, vilket kräver bevis från fildelning från deras sida. Det är mycket ovanligt att så små processer drivs angående fildelning.

Om du önskar vidare hjälp i denna fråga råder jag dig att ta kontakt med oss på info@lawline.se där vi kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare