Boutredningsmans skyldigheter

Frågan gällande boutredningsmannens skyldighet att ta fram kontoutdrag.

Det finns två dödsboägare som här kallas A och B.

A har haft insyn i den avlidnes affärer och därmed har tillgång till kontoutdrag av den avlidnes samtliga konton.

A har också delgivit innehållet i vissa kontoutdrag där det finns gåvor som skall betraktas som förskott på arv.

B har en misstanke att A har inte redovisat samtliga gåvor. Alltså, B vill få insyn i den avlidnes bankkonton.

Är då boutredningsmannen skyldig att lämna ut samtliga tillgängliga kontoutdrag till B om han så begär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Du har frågor angående förvaltningen och utredningen av ett dödsbo som står under dödsboförvaltning av en boutredningsman. Regler av intresse finns i ärvdabalken (hädanefter förkortad ÄB).

Huvudregeln är att ett dödsbo under utredningen förvaltas av dödsbodelägarna, d.v.s. arvingarna och testamentstagarna. I ditt fall är det alltså A och B som (som utgångspunkt) ska förvalta och utreda boet (se 18 kap 1 § ÄB). Det är således A och B som tillsammans kan företa rättshandlingar åt dödsboet och företräda dödsboet gentemot tredje man (se 18 kap 1 § ÄB). Det krävs härvid att samtliga dödsbodelägarna företar den aktuella åtgärden. Om dödsboet i ditt fall således skulle vilja begära ut kontoutdrag från den avlidnes bankkonton skulle alltså såväl A och B behöva vara överens om detta.

Det jag sagt ovan gäller som huvudregel. Det gäller dock inte i ditt fall eftersom dödsboet står under förvaltning av en boutredningsman (se 18 kap 1 § ÄB). Då är det istället boutredningsmannen som ska förvalta och utreda samt boutredningsmannen som företräder boet gentemot tredje man (se 19 kap. 12 § ÄB). Boutredningsmannen har således möjlighet att inhämta kontoutdrag avseende den avlidnes bankkonton.

Du undrar om en boutredningsman är skyldig att, på en av dödsbodelägarnas begäran, lämna ut kontoutdrag av den avlidnes bankkonton. Det finns ingen bestämmelse enligt vilken en boutredningsman är skyldig att göra detta. Det som åligger boutredningsmannen är att "företaga alla för boets utredning erforderliga åtgärder" (se 19 kap. 11 § ÄB).

En boutredningsman åläggs alltså inte enligt ÄB att dela med sig av de eventuella kontoutdrag som boutredningsmannen inhämtar. Svaret på din fråga är således nej.

När boutredningsmannens uppdrag är klart, d.v.s. när dödsboet har beretts för skifte, så ska boutredningsmannen dock omedelbart berätta detta för dödsbodelägarna och avge redovisning (se 19 kap. 15 § ÄB). Senast vid denna tidpunkt måste alltså boutredningsmannen dela med sig av eventuella kontoutdrag som har inhämtats under utredningen av boet. Huruvida boutredningsmannen delar med sig av kontoutdrag innan dess är således snarare en lämplighetsbedömning, som det ankommer på boutredningsmannen att avgöra. Dödsbodelägaren har alltså möjlighet att vid denna tidpunkt ta del av de kontoutdrag som boutredningsmannen besitter.

Sammanfattning

Jag har alltså konstaterat att det inte finns någon skyldighet för boutredningsmannen att lämna över de kontoutdrag som boutredningsmannen besitter under den tiden som boet utreds av boutredningsmannen. Det är dock så att en dödsbodelägare, som önskar få del av information som boutredningsmannen har inhämtat, kan få del av den informationen senast när boutredningsmannen avlämnar sin redovisning då boet är berett för arvsskifte.

Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att kontakta dig imorgon (27 nov) kl. 19.00 för din telefonuppföljning. Passar denna tid inte är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare