FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/05/2019

Böter från kollektivtrafik - vem hamnar hos kronofogden?

Om man är 15 år gammal och fått böter från kollektivtrafiken, men föräldrarna har inte betalat den, vem är det som då hamnar hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på lawline!

Vem det är som möjligtvis skulle kunna hamna hos kronofogden beror på vem det är som står på boten. Skulle barnet åkt med föräldrarna och boten blivit skriven i deras namn så skulle föräldrarna då vara ansvariga. Detsamma skulle gälla om barnet åkt själv och då skrivit under boten med sitt egna namn. Det är den som är betalningsansvarig som handlar hos kronofogden.

När det gäller barn är det dock lite klurigt. I föräldrabalken (FB) så står det att barn under 18 år inte kan ingå avtal om det inte följer av lag.(9 kap. 1 § FB) Detta skulle kunna vara en grund för att ogiltighetsförklara avtalet, dvs boten som är underskriven.

Det är lite outforskad grund det här, för det står också i motiveringen till lagen att barn under 15 år bör ej bli bötfällda, så det kan vara en grund för överklagan också.

Detta är dock bara teorier, det finns ingen direkt klarhet i sådana här fall ännu.

Sammanfattningsvis så är det den som blivit bötfälld, alltså den som står på boten som är betalningsansvarig, som hamnar hos kronofogden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare