Bostadsrättslagens dispositiva delar

Vilka delar av Bostadsrättslagen är dispositiva?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en paragraf i Bostadsrättslagen (1991:614) är dispositiv kommer detta att stå i texten. Exempel på en regel som är dispositiv är 7 kap. 1 §, där står det i slutet att det som står gäller "om inte något annat avtalats". Andra exempel på dispositiva regler i lagen är 2 kap. 14 § 2 st och 7 kap. 6 § 2 st.

Du får alltså se till varje paragraf vilka som är dispositiva eller inte, det kommer stå i texten om annat kan avtalas eller inte.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare