Bostadsrättslägenhet och höjd månadsavgift

Hej!

Jag och min sambo köpte i januari vår första bostadsrätt. Avgiften är hög jämfört mot andra lägenheter i liknande storlek i andra föreningar. I mäklarprospektet står det uttryckligen att avgiften höjdes nyligen och att inga planerade höjningar finns.

För några veckor sen kom årsredovisnigen för föreningen, där kunde vi läsa att även 2018 kommer avgiften att höjas. Jag frågade styrelsen på årsmötet om detta och det har hela tiden varit tanken att avgiften kommer att höjas och att den med stor sannolikhet kommer att fortsätta öka kommande år. Nu känner vi oss besvikna.

Är detta enbart vårat eget fel som inte personligen kontaktade föreningen för att ta reda på hur det låg till?

mvh Anton Rosenberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Mäklaren som sköter din försäljning är bland annat skyldig att:

ge dig en beskrivning av objektet

ge dig skriftlig information om undersökningsplikten

erbjuda en skriftlig beräkning av boendekostnaden

tala om för säljaren att han eller hon ska ge köparen korrekta uppgifter om objektet

göra klart för både dig och säljaren att bara skriftligt köpeavtal är bindande.

Mäklaren har många skyldigheter att leva upp till inom ramen för god fastighetsmäklarsed. Fastighetsmäklarinspektionen har utförlig information om dessa skyldigheter vilket du hittar här: http://www.fmi.se/formedlingsuppdrag

Det framgår av uppgiften att det stod fel information på mäklarprospektet, vilket kan ha skett av att föreningen eller säljaren har givit fel information eller att det har blivit ett rent tryckfel. Mäklaren ska ge dig som köpare de råd och upplysningar som du kan behöva om objektet och andra förhållanden som har samband med köpet.

Upplysningsplikten omfattar allt som kan antas vara av betydelse vid köpet och innefattar givetvis den månadsavgift som skall betalas per månad. Mitt råd till dig är att kontakta din mäklare och hänvisa till den skriftliga bevisning (mäklarprospektet). Be dem att ge en förklaring till varför du fått fel information. Avgörande blir om det är mäklarfirman eller säljaren som lämnat fel information.

Återkom till oss via mail eller telefon om du vill ha fortsatt juridisk rådgivning,

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”