Har en utlandsboende rätt att köpa bostad i Sverige?

Hej! Jag är svenskt medborgare men bor i Spanien. Kan jag köpa en insatslägenhet i Sverige för att bo där ca 3 månader om året? Kanske flyttar jag tillbaka till Sverige om 5-10 år och då skulle jag flytta till den lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av insatslägenhet, även kallad bostadsrätt, innebär en rätt att bo i lägenheten under en obegränsad tid under förutsättning att man följer bostadsrättsföreningens stadgar och ordningsregler. Det finns alltså inget lagkrav på att du ska bo i bostadsrätten för att du ska kunna få äga rätten att bo i en sådan. Däremot kan vissa bostadsrättsföreningar uppställa ett bosättningskrav. I sådana fall får man göra en skälighetsbedömning avseende just den stadgan.

Sammantaget kan du alltså köpa en insatslägenhet, även om du bor utomlands större delen av året under förutsättning att just din bostadsrättsförening inte uppställer ett bosättningskrav i sina stadgar.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare