Bostadsrättsinnehavares rätt att renovera

Hej. Jag har flyttat in i en bostadsrätt där jag frågat styrelsen om jag får renovera. De har sagt att det går bra. Jag har haft mängder med mailkonversationer med fastighetsförvaltare och folk från styrelsen där jag ställt frågor om jag får flytta på avloppsbrunnar osv.. och det har sagt att det är OK att göra sålänge det sker av en behörig fackman. En Lördag kväll runt 20.00 så började jag själv att riva lite kakel från väggarna i badrummet vilket medförde oljud - jag blev tillsagd av några grannar och stannade omedelbart och bad om ursäkt. Fick senare under den veckan tillsägelse från styrelse om att grannar klagat pga den lördagen. Jag lovade att inte utföra arbete utanför tiderna 09.00 - 18.00 i enlighet med styrelsens stadgar. Min fackman har påbörjat bilning av badrumsgolv och nu har styrelsen ringt på och satt stopp för detta (trots att det skett under arbetstider i enlighet med brfs stadgar) - med hänvisning till att grannar klagar och många grannar jobbar kväll och att det låter för mycket. Vidare säger de att det fanns en annan granne tidigare i samma byggnad som bilade själv (utan fackman) under flertal veckor och att styrelsen har fått nog och måste "sätta ner foten" någon gång och att min "bullerkvot" är nådd. Detta låter inte som en rättvis behandlning. Vad kan jag göra? tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars förfarande regleras i bostadsrättslagen (BRL) (https://lagen.nu/1991:614)  respektive föreningens egna stadgar.

Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter regleras i 7 kap. BRL. Enligt dess 7 § (https://lagen.nu/1991:614#K7P7S1) måste bostadsrättshavaren inhämta styrelsens tillstånd för att få utföra åtgärder som innefattar 1. ingrepp i en bärande konstruktion, 2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller 3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

I 7 § 2 stycket stadgas sedan att styrelsen endast får vägra att medge tillstånd till de nyss uppräknade åtgärderna om åtgärderna är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

Då styrelsen har givit dig tillstånd att låta en behörig fackman renovera hos dig under de i stadgarna föreskrivna tiderna, har du också rätt att göra så. Att de i efterhand ångrar sig kan inte anses förenligt med vare sig deras stadgar eller BRL. Utöver det så ska argumentet att det tidigare fanns en annan bostadsrättshavare som inte skötte sig inte drabba dig.

Du har således rätt att renovera under de i stadgarna föreskrivna tiderna.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare