Bostadsrättsinnehav och överlåtelse av hyresrätt till närstående

Hej! Undrar om jag får äga del i en bostadsrätt och inte bo där utan jag bor kvar i min hyresrätt? Kan jag överlåta hyresrätten till min bror som bott hos mig i ca 6 år....och vad menas med att det går om att överlåta om "hyresvärden är skäligen nöjd med det" vad innebär den frasen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I bostadsrättslagen (1991:614) (BRL) finns inget krav på att en bostadsrättsinnehavare aktivt måste använda sig av sin bostadsrätt. Däremot stadgas i BRL 7:12 1 st. att innehavaren som huvudregel måste hålla bostadsrätten i gott skick.

Du kan med hyresvärdens tillstånd överlåta hyresrätten till din bror i enlighet med jordabalken (1970:994) (JB) 12:34 1 st. Tillståndet kan förenas med villkor, vilket framgår av samma lagrum. Därtill stadgas att "tillstånd skall lämnas, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen". Paragrafens innebörd har i sin helhet redogjorts för i RBD 6:87, ett rättsfall från åttiotalet. Vad man tar sikte på i meningen är företrädesvis den tilltänkte hyresgästens (i det här fallet din brors) personliga kvalifikationer, vilket bl.a. innefattar förmågan att fullgöra sina skyldigheter som hyresgäst (betala hyra, vårda lägenheten osv.). Är hyresgästen med hänsyn till de personliga kvalifikationerna att anse som lämplig, måste hyresvärden lämna tillstånd till överlåtelse.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem här.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare