Bostadsrättshavares rätt gentemot bostadsrättsförening vid skymd sikt på grund av träd

Vi bor i en bostadsrättsförening, där man planterat träd, som vuxit upp framför vårt fönster o skymmer utsikten. Vad har vi för rättigheter gentemot brf, som vägrar ta bort eller kapa trädet??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättslagen (BRL) är tillämplig på din situation. Denna lag reglerar bland annat föreningens och bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter gentemot varandra. Bostadsrättsföreningar har möjlighet att bestämma sina egna regler så länge de inte strider mot BRL.

Frågan blir om bostadsrättsföreningens vägran att ta bort eller kapa trädet kan strida mot BRL och i sådana fall vad ni har för rättigheter gentemot föreningen.

Om trädet orsakar hinder eller men i eran användning av lägenheten på grund av bostadsrättsföreningens vållande har du som bostadsrättshavare rätt att begära reparation eller själv utföra reparation på föreningens bekostnad. Du som bostadsrättshavare kan också ha rätt till uppsägning om hindret är av väsentlig betydelse. Vållande innebär at bostadsrättsföreningen ska ha varit oaktsam (slarvig, oförsiktig) på något sätt. (BRL 7 Kap. 4 §) (BRL 7 kap. 2 §).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin AndrénRådgivare