Bostadsrättsförenings skyldighet att vidta åtgärder avseende störningar

Hur lång tid har bostadsföreningen på sig när det kommer till att reglera ett störningsproblem (skrikande och bullriga grannar) ? Om man nu inkluderar förundersökning och utredning.

Jag har haft ett pågående ärende hos min fastighetsägare i över ett år nu där problemet är en granne som låter sina barn banka, skrika och hoppa i lägenheten alla tider på dygnet.

Normalt sett är det inget problem på dagen då man ska få leva i sin lägenhet, men oljudet stannar inte av framot kvällen utan brukar hålla på långt in på natten (oavsett om det är vardag eller helg).

Och vad har man för rätt mot en fastighetsägare som inte tar tag i problemet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt bostadsrättslagen har alla boende i en bostadsrättsförening en skyldighet att inte störa sina grannar och leva upp till lagens formulering om "sundhet, ordning och gott skick" (7 kap. 9 § Bostadsrättslag (BrL). På föreningsstyrelsen faller ansvaret att hantera störningsfrågor.

(1) Om någon klagar på störande grannar är bostadsrättsföreningen skyldig att undersöka om klagomålen är befogade, dvs. avgöra om företeelsen som man klagar på är onormalt störande.

(2) Om föreningen bedömer en hyresgäst som störande ska tillsägelser ske om att störningarna måste upphöra.

(3) Om störningarna fortsätter i en bostadsrätt kan föreningen säga upp innehavaren som tvingas att flytta.

Tidsaspekten är inte reglerad i lag men bostadsrättsföreningen borde inom ett års tid ha kunnat utreda klart ärendet vilket i ditt fall kan exempelvis omfatta en bullermätning nattetid. Ett alternativ är att du tar saken i dina egna händer genom att exempelvis anlita någon som kan göra en bullermätning nattetid, eller begära bullermättningen av miljökontoret i din kommun. Om det visar sig att störningen är befogad dvs. att ljudet är för högt är då styrelsen skyldiga att vidta åtgärder. Om föreningen ändå inte tar sitt ansvar får du vända dig till hyresnämnden. Hyresnämnden är den myndighet som slutligen prövar juridiska frågor kring störningar/uppsägningar.

Jag håller tummarna för dig och hoppas verkligen att föreningen vidtar de åtgärder de är skyldiga till!

Vänligen,
Zuzu RabiRådgivare